„Kosmos”
Instalacja jest przestrzenną ruchomą formą inspirowaną dziełem „Machinae Coelestis” Heweliusza. Obiekt kręci się wokół własnej osi pod wpływem siły wiatru. Dodatkowo wybrane elementy instalacji obracają się niezależnie. Front oraz tył różnią się grafiką i kolorystyką. W bezwietrzną pogodę instalacja jest statyczna. Przy silnym wietrze porusza się dynamicznie, może zmieniać kierunek i tempo. Jest elementem zależnym i zintegrowanym, w koegzystencji z siłami natury.
***
Wobec potęgi Kosmosu czuję się jak dziecko i oczami dziecka patrzę w niebo. Fakt, że jesteśmy tylko super małymi, w pełni zależnymi elementami w tej nieograniczonej przyrodzie jaką jest kosmos, daje poczucie ulgi. Świadomość, że tylko w obrębie naszej galaktyki, w której znajduje się układ słoneczny, może być nawet 400 miliardów planet, a w tak zwanym widzialnym wszechświecie istnieje 350 miliardów dużych galaktyk – pozwala nabrać stosownego dystansu do ludzkich wielkościowych zapędów. Jesteśmy w istocie niewidzialną kropką w kosmicznych przestworzach. Te ćwiczenia zmiany perspektywy pozwalają cieszyć się z faktu istnienia na Ziemi i uczą szacunku do niej – póki co jedynej znanej nam planety dającej możliwość życia.
***
Instalacja “Kosmos” wykonana jest z lakierowanej blachy. Wymiary: ok 340 x 250 cm.
Obiekt nie powstałby bez wsparcia Państwa Kraszewskich z firmy EL-BOX
publikacje w mediach:
LABEL MAGAZINE
ELLE DECORATION
PROPERTY DESIGN
Instalacja powstała na wystawę „Księżyc i Tarcza Sobieskiego. Heveliana dawne i sztuka współczesna”. Całość ekspozycji przygotowana jest ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz prezentująca prace i instalacje artystów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Wystawa trwa do 15.08.22 w Pałacu w Wilanowie.
Miejsce ekspozycji: pałac i historyczny park oraz Oranżeria.
***
Tworząc instalację w konkretnej przestrzeni publicznej Pałacu w Wilanowie, ważne dla mnie było wpisanie się w specyfikę i tożsamość miejsca. Tematyka kosmologiczna jest kluczem do zrozumienia struktury pałacu. Znajduje ona swój wyraz zarówno w samej architekturze budynku, założeniach przestrzennych, jak i dekoracjach. Na elewacji pałacu znajdują się motywy związane z kosmicznym porządkiem świata. Zależało mi na wejściu w rodzaj dialogu z historią i tkanką tego miejsca – zarówno z symboliką i kolorystyką elewacji oraz bogatą wzorzystą geometrią barokowego ogrodu. Równocześnie chciałam osiągnąć efekt zarazem lekkości jak i dynamiki instalacji – kiedy nagle wprawiona w ruch przez wiatr zaczyna obracać się. Kolorystyka nawiązuje do bajkowych, kolorowych wyobrażeń tworzonych przez Heweliusza. Oryginalnie, w XVII wieku na tarasach na osi pałacu znajdowały się fontanny. Ponieważ nie ustalono ich wyglądu, zaznaczony jest jedynie ich zarys w formie ceglanych wzorów na posadzce. W środku centralnego okręgu umiejscowiona jest instalacja „Kosmos”.
Założyciel wilanowskiej rezydencji oraz jej mieszkaniec – król Jan III Sobieski, był osobą bardzo zaangażowaną zarówno w obserwacje Nieba jak i wspieranie badań and nimi. Jego bliska relacja, współpraca i mecenat nad pracami Jana Heweliusza przyczyniły się do rozwoju polskiej nauki i sztuki. Prezentowane na wystawie dzieła tego wybitnego astronoma i artysty zostały w 2021 roku wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
***
Kuratorka wystawy: prof. Dorota Folga Januszewska
Kuratorki organizacyjnie: Aleksandra Głowacz, Marta Gołąbek
Scenografia i aranżacja wystawy: dr hab. Barbara Kowalewska
Identyfikacja wizualna wystawy oraz katalog: prof. Lech Majewski
***
Kompendium informacji o wystawie „Księżyc i Tarcza Sobieskiego. Heveliana dawne i sztuka współczesna” oraz wydarzeniach towarzyszących wystawie: